رفتار پدر با دختر

بلاگر روانشانسی | خانواده ، ازدواج ، کودک و اعتیاد و ...

چهارشنبه ۲۹ فروردین ۰۳

رفتار پدر با دختر

۱,۱۹۱ بازديد

رفتار پدر با دختر می‌تواند تاثیر بسزایی در روحیه او داشته باشد. در واقع نوع رابطه بین پدر و دختر نقش کلیدی در رشد روانی فرزند ایفا می‌‌کند. برای مثال دخترانی که پدرشان حضور موثری در زندگی آن‌ها دارند چالش‌های کمتری را در مسیر رشد روانی تجربه می‌کنند و در دوران نوجوانی راحت‌تر به این برداشت می‌رسند که چه هویتی دارند. این دختران اغلب اعتماد به نفس بالاتری دارند و می‌دانند که در زندگی به دنبال چه می‌گردند. برای بهبود رابطه پدر با دختر راهکارهای روانشناسی بسیاری وجود دارد که ما در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری درباره آن خواهیم پرداخت. در همین راستا بهره بردن از مشاوره روانشناسی نیز کمک می‌کند تا با توجه به ویژگی‌های شخصیتی فرزندتان رفتار مناسبی را با او در پیش بگیرید.

منبع : رفتار پدر با دختر

رفتار پدر با دختر | اهمیت کیفیت رابطه پدر با دختر

رابطه‌ای که شما به عنوان پدر با دختر خود برقرار می‌کنید و رفتاری که با او دارید از همان ابتدای تولد می‌تواند تاثیر بسزایی در روحیه او داشته باشد. هرچقدر این رابطه عمیق‌تر باشد شما اثرات مثبت آن را به میزان بیشتری در رشد روانی دختر خود مشاهده خواهید کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد دخترانی که پدرشان حضور فعالی در زندگی آن‌ها دارند و دلبستگی عمیق و ایمنی میانشان شکل گرفته است اغلب از ویژگی‌های زیر برخوردار هستند.

– این دختران معمولا بیش از سایرین از حقوق خود آگاه هستند و بدون اینکه به رفتارهای پرخاشگرانه متوسل شوند راحت می‌توانند رفتارهای قاطعانه و جرات مندانه‌ای را از خود بروز دهند.

– معمولا احساس بهتری نسبت به خودشان دارند.

– بیش از سایرین به تحصیلات تکمیلی و دانشگاهی علاقه مند هستند.

– معمولا در مدرسه و دانشگاه با مشکلات کمتری مواجه می‌شوند و نمرات بالاتری می‌گیرند.

– در رابطه با مردان اعتماد به نفس بالاتری از خود نشان می‌دهند.

در نتیجه نوع رفتار پدر با دختر نه تنها می‌تواند رابطه‌ای دلچسب و عمیق را میان آن‌ها شکل دهد بلکه می‌تواند در آینده و موفقیت فرزند نیز نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد. برای آگاهی بیشتر درباره نقش پدر در تربیت فرزندان کلیک کنید.

رفتار پدر با دختر | راهکارهایی برای بهبود رابطه پدر دختری

بسیاری از مردان در ارتباط با زنان مهارت‌های کمی دارند. آن‌ها با وجود عشق و علاقه‌ای که به فرزند خود دارند نمی‌توانند احساسات خود را ابراز کنند یا شیوه تربیتی سالمی را در پیش بگیرند. در نظر گرفتن توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک پدر رفتار مناسبی با فرزند دختر خود داشته باشید.

1- از همان ابتدای تولد برای رابطه با فرزند دختر خود ارزش قائل شوید

برای اینکه بتوانید رفتار مناسبی با فرزند دختر خود داشته باشید لازم است که از همان ابتدای تولد بر نحوه رابطه‌ای که با او دارید کار کنید و حضور فعالی در زندگی‌اش داشته باشید. به همین منظور ترجیحا کل وظیفه نگهداری از فرزند را به همسر خود محول نکنید. بلکه بخشی از مسئولیت‌ها را خودتان برعهده بگیرید و اجازه دهید در جریان مراقبت از کودک رابطه عاطفی و صمیمانه‌ای میانتان شکل بگیرد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که هرچقدر زودتر با فرزند دخترتان رابطه بگیرید می‌توانید تاثیرگذاری بیشتر و مثبت‌تری در زندگی او داشته باشید.

2- به او چیزهای جدید بیاموزید

پدران می‌توانند نقش بسیار موثری در یادگیری فرزندان دختر خود ایفا کنند. به خصوص در مسائل و مهارت‌هایی که جامعه آن‌ها را به عنوان موضوعاتی پسرانه در نظر می‌گیرد. برای مثال در اجتماع بر توانمندی‌های بدنی و ورزشی پسران بیشتر تاکید می‌شود. همچنین یادگیری موضوعاتی نظر ریاضیات یا برنامه‌های کامپیوتری بیشتر امری پسرانه تلقی می‌گردد. در این شرایط پدران با حضور فعال خود می‌توانند این اعتماد به نفس را در فرزند دختر خود به وجود بیاورند که جنسیت عامل محدود کننده‌ای برای یادگیری نیست و همه افراد با تلاش و دریافت آموزش‌های مناسب می‌توانند در موضوعات مورد علاقه خود پیشرفت کرده و موفق شوند.

3- رفتار پدر با دختر | رازدار دخترتان باشید

دختران بیش از پسران به برقراری ارتباط کلامی با دیگران نیاز دارند. از همین رو به او اجازه دهید آزادانه در مورد موضوعات مختلف با شما صحبت کند. تلاش کنید رازدار دخترتان باشید و به او اعتماد به نفس دهید تا بتواند در مورد چالش‌ها و مشکلاتی که در زندگی تجربه می‌کند با شما مشورت کند. داشتن گفت و گو با پدر تا حد زیادی امنیت روانی دختران را تامین کرده و به آن‌ها احساس آرامش و اطمینان می‌دهد. برای اطلاع بیشتر درباره آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

4- برای داشتن فعالیت‌های مشترک با فرزند خود برنامه ریزی کنید

یکی از موانعی که باعث می‌شود بسیاری از پدران نتوانند در برخورد با دختر خود رفتار گرمی داشته باشند نبود صمیمت است. این در حالی است که صمیمت یک فاکتور بسیار مهم و تعیین کننده در کیفیت رابطه والد فرزندی است. یکی از راهکارهایی که به شما در ارتقای صمیمیت کمک می‌کند داشتن فعالیت‌های مشترک است. برای مثال شما می‌توانید زمان‌هایی را برای بازی با دختر خود اختصاص دهید، برای او کتاب بخوانید یا با هم به تماشای یک برنامه تلویزیونی بنشینید.

5- او را بی قید و شرط دوست بدارید

اغلب پدران در خانه نقش تعیین کننده ضوابط و قوانین را برعهده دارند. همین امر باعث می‌شود که بسیاری از فرزندان به خصوص دختران از پدر خود بترسند یا به دلیل ناتوانی در رعایت قوانین احساس کنند همواره مورد خشم و غضب پدر خود قرار خواهند گرفت. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که به فرزند خود نشان دهید دوست داشتن شما به رعایت نظم و انضباط ارتباطی ندارد. در واقع درست است که بدرفتاری فرزند باعث ناراحتی والدین می‌شود اما در هر صورت شما همواره فرزند خود را دوست خواهید داشت و اشتباهات او باعث نمی‌شود که بخواهید محبتتان را به طور کامل از او دریغ نمایید.

6- رفتار پدر با دختر | اعتماد به نفس او را تقویت کنید

دختران اغلب از سوی جامعه با فشارهای زیادی رو به رو هستند. برای مثال در اکثر موارد رسانه‌ها، تبلیغات و مردم برای دخترانی بیشتر ارزش قائل هستند که اندام مناسبی داشته باشند، به شیوه خاصی لباس بپوشند یا به سبک خاصی آرایش نمایند. این مسئله باعث می‌شود که دختران همواره اعتماد به نفس خود را به ظاهر بیرونی گره بزنند و در صورتی که نتوانند معیارهای عمومی را برآورده کنند احساس ناکامی زیادی را تجربه کنند. شما به عنوان پدر لازم است که همواره بر ارزش‌های درونی دختر خود تاکید کنید و به او یادآور شوید که آنچه بیش از هرچیز او را در چشم شما زیبا و جذاب جلوه می‌دهید خصوصیات رفتاری و توانمندی‌هایی است که او در درون خود پرورش می‌دهد.

7- یک نمونه عالی از یک مرد خوب باشید

شما به عنوان پدر اولین مردی هستید که هر دختر در زندگی خود می‌شناسد. تصویری که شما در ذهن دختر خود به جای می‌گذارید می‌تواند دیدگاه فرزندتان را در مورد مردان به طور کل تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه لازم است تلاش کنید که نمونه‌ای عالی از یک مرد خوب باشید. به همین خاطر لازم است که تلاش کنید رفتار خوبی با مادر فرزندان خود داشته باشید و به آن‌ها نشان دهید که زنان شایسته چه نوع برخوردی هستند و یک مرد خوب با همسرش چگونه برخورد می‌کند.

با این حال در صورتی که با رعایت راهکارهای فوق نتوانستید رابطه خود با فرزند دخترتان را بهبود ببخشید لازم است که با بهره بردن از مشاوره کودک در راستای پیوند عاطفی محکم و سلامت روان فرزند خود گام بردارید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

– آیا رفتار پدر با دختر می‌تواند در انتخاب همسر آن‌ها در آینده تاثیرگذار باشد؟

پدران برای دختران خود اولین الگو از یک مرد هستند. نوع برخورد آن‌ها می‌تواند در دیدگاهی که دختران نسبت به سایر مردان پیدا می‌کنند نقش بسزایی داشته باشد و در نتیجه به طور غیر مستقیم در انتخاب همسر نیز تاثیر بگذارد.

 

 

 

منبع : رفتار پدر با دختر

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.