فواید شیر مادر

بلاگر روانشانسی | خانواده ، ازدواج ، کودک و اعتیاد و ...

پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

فواید شیر مادر

۱,۱۲۷ بازديد

آیا از فواید شیر مادر اطلاع دارید؟ شیر مادر یک ماده غذایی مهم برای تغذیه نوزاد خصوصاً در ماه‌های اول زندگی او محسوب می‌شود. علاوه بر وجود ویتامین‌ها و مواد مغذی در شیر مادر، خوردن آن توسط نوزاد می‌تواند او را در برابر بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‎ها ایمن نگه دارد. متخصصین حوزه رشد کودک بر این باورند که مهم‌ترین تغذیه‌ای که نوزاد باید در 6 ماه سال اول زندگی حتماً مصرف کند شیر مادر است. شیر دادن به نوزاد علاوه بر تاثیرات جسمانی می‌تواند از نظر روانی نیز بر مادر و نوزاد تاثیر داشته باشد. از این جهت آشنایی با فواید متعدد شیر مادر می‌تواند حائز اهمیت باشد.

 منبع :  فواید شیر مادر

فواید شیر مادر

شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای نوزاد است. برخی از فواید شیر مادر به شرح زیر هستند:

1. محافظت در برابر بیماری‌ها

خوردن شیر مادر در دوران نوزادی باعث می‌شود تا بدن نوزاد در برابر بیماری‌های مختلفی نظیر مسمومیت غذایی، عفونت معده، اسهال، حساسیت و آلرژی، آسیب بافت روده، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، بیماری التهابی روده و… مقاوم‌تر شود، زیرا مواد مغذی موجود در شیر مادر خاصیت ضد میکروبی دارد و از این جهت می‌تواند باعث پیشگیری و کاهش این مشکلات در کودک شود.

2. تأمین مایعات بدن

در چندماه اول زندگی بهترین تغذیه برای نوزاد، خوردن شیر مادر است. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند به نسبت سایر کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند کمتر نیاز به خوردن آب اضافی دارند؛ همین مسئله به تنهایی می‌تواند باعث کاهش بیماری‌های گوارشی نوزاد شود.

3. فواید شیر مادر | افزایش هوش

وجود مواد مغذی در داخل شیر مادر می‌تواند بر وضعیت هوشبهر نوزاد هم موثر باشد چراکه خوردن شیر مادر می‌تواند به رشد بهتر مغز کمک کند و از این جهت مشکلات مربوط به یادگیری در کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند کمتر است.

4. تأمین مواد مغذی

بهترین منبع مواد مغذی برای نوزادان خوردن شیر مادر است، زیرا شیر مادر سرشار از ویتامین‌، پروتئین، املاح معدنی، چربی و کربوهیدارت است که برای رشد و سلامت نوزاد ضروری هستند. همچنین وجود آنتی بادی‌هایی که در شیر مادر وجود دارد باعث می‌شود تا نوزاد در برابر بسیاری از بیماری‌ها مقاوم شود. یکی از پروتئین‌های موثر در شیر مادر لاکتوفرین است که باعث محافظت دستگاه گوارش در برابر باکتری‌ها می‌شود.

5. سلامت دهان و دندان

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند در سال‌های بعد دندان‌های سالم‌تری دارند، چراکه به دلیل عدم استفاده از پستانک، شیشه شیر و… دچار عفونت‌های کمتر لثه و دندان می‌شوند. همچنین مکیدن از پستان مادر باعث تقویت عضلات فک و دندان‌های او می‌شود.

6. پیشگیری از چاقی کودک

شیر مادر بسته به دوران رشدی که نوزاد در آن قرار دارد فواید متفاوتی است. به دلیل وجود مواد مغذی، شیر مادر باعث می‌شود تا کودک میل به پرخوری نداشته باشد. همین مسئله می‌تواند از چاق شدن افراطی کودک جلوگیری کند.

7. فواید شیر مادر | افزایش دلبستگی

علاوه بر تاثیرات جسمانی، خوردن شیر مادر می‌تواند بر ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری نوزاد هم تاثیر بگذارد. خوردن شیر مادر باعث می‌شود تا نوزاد و مادر به طور مرتب با یکدگیر در ارتباط باشند و این مسئله بر شکل گیری احساس دلبستگی ایمن و افزایش حس اعتماد در نوزاد تاثیرگذار است. برای کسب اطلاع در زمینه نیازهای اساسی کودکان کلیک کنید.

این ارتباط عمیق و عاطفی بین مادر و نوزاد باعث می‌شود تا در سال‌های بعدی کودک ثبات عاطفی بیشتری داشته باشد. هرچقدر این احساس دلبستگی و امنیت در نوزاد بیشتر شکل بگیرد، در سال‌های آتی کودک احساس خودارزشمندی و اعتماد بنفس بیشتری پیدا می‌کند. برای ایجاد دلبستگی بهتر میان مادر و نوزاد می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

فواید شیر دادن برای مادر

شیر دادن به نوزاد برای مادر هم تاثیرات مثبتی به همراه دارد. به این صورت که شیر دادن توسط مادر می‌تواند باعث کاهش وزن مادر، برگشت وضعیت طبیعی رحم، جلوگیری از افسردگی، کاهش سرطان رحم و سینه شود. همچنین شیر دادن توسط مادر می‌تواند احتمال بارداری مجدد در این دوران را کاهش دهد چراکه شیر دادن باعث می‌شود تا تخمک گذاری و عادت ماهانه برای مدتی به تعویق بیافتد. با این حال پیشگیری از بارداری با استفاده از روش شیر دادن به نوزاد یک روش قابل اطمینان نیست و توصیه می‌شود که از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

بهترین سن گرفتن شیر از کودک چه زمانی است؟

متخصصین حوزه رشد کودک بر این باورند که در شرایط عادی بهتر است تا پایان دوسالگی کودک از شیر مادر تغذیه کند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که برای گرفتن شیر از کودک باید عواملی و شرایط مختلفی را در نظر گرفت. به عنوان مثال ممکن است مادر شیر کافی نداشته باشد و یا کودک نسبت به شیر مادر حساسیت و آلرژی داشته باشد. از این جهت بهتر است برای ارزیابی و بررسی دقیق‌تر به یک متخصص مراجعه کنید.

چه تفاوتی بین شیر مادر و شیر خشک وجود دارد؟

شیر مادر به طور طبیعی دارای درجه حرارت مناسب و بدون خطر مسمومیت است. چربی و پروتئین موجود در شیر مادر نسبت به شیر خشک راحت‌تر و بهتر هضم می‌شود؛ از این جهت نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر دچار مشکلات گوارشی خواهند شد.  همچنین جذب کلسیم توسط شیر مادر بهتر صورت می‌گیرد.

 

 

 

 منبع :  فواید شیر مادر

 

خوراکی فوق العاده موثر برای افزایش شیر مادر

1- بادام

بادام سرشار از پروتئین است و منبع عالی کلسیم می باشد. در دوران شیردهی به 1250 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارید. اگر می خواهید شیر خود را زیاد کنید، این خوراکی خوشمزه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

2- آووکادو

آووکادو حاوی چربی های ضروری “سالمی” است که نه تنها انرژی لازم را در طول روز به شما می بخشد بلکه سطح کلسترول تان را نیز متعادل می کند. علاوه بر این آووکادو سرشار از پروتئین، ویتامین E و فولات است که همگی به رشد سالم سیستم عصبی مرکزی نوزاد کمک می کنند. در دوران شیردهی روزانه به 4 تا 5 میلی گرم ویتامین E و 260 میکروگرم فولات نیاز دارید.

3- استاک یا عصاره های خانگی

استاک یا عصاره همان چیزی ست که به غذاها عطر و طعم خوبی می دهد و در اکثر سس ها و غذاهای آبکی استفاده می شود. عصاره می تواند از گوشت، مرغ و سبزیجات طبیعی درست شود. اگرچه استاک ها بصورت قرص های طعم دهنده ی غذا در بازار موجود هستند اما منظور ما از این گزینه، عصاره ای ست که در خانه و با مواد طبیعی درست شده است. عصاره های خانگی منبع عالی کلاژن، کوآنزیم Q10، کلسترول، انواع مواد معدنی و اسیدهای آمینه ضروری است. شما می توانید عصاره های مختلفی بسازید و در فریزر قرار دهید و آن را برای انواع مختلفی از غذاها از جمله سوپ ها مورد استفاده قرار دهید. عصاره ها بسیار سالم و مقوی هستند و به افزایش شیر شما در دوران شیردهی کمک شایانی می کنند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.