زایمان سزارین

بلاگر روانشانسی | خانواده ، ازدواج ، کودک و اعتیاد و ...

جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

زایمان سزارین

۱,۱۴۶ بازديد

سلامت مادر در انتخاب نوع زایمان تاثیر بسزایی دارد. بانوانی که در معرض مشکلات قلبی یا مغزی قرار دارند در اکثر موارد برای زایمان سزارین ارجاع داده می‌شوند. همچنین اگر مادر در زمان زایمان به تبخال تناسلی مبتلا باشد پزشک اجازه انجام زایمان طبیعی را نخواهد داد.

منبع : زایمان سزارین

6- وجود موانع فیزیکی

برخی شرایط باعث می‌شوند که نوعی مانع فیزیکی برای زایمان طبیعی به وجود آید. برای مثال وجود فیبروئید بزرگ در کانال زایمان، شکستگی لگن مادر یا وجود نقایص مادرزادی در کودک نظیر بیماری هیدروسفالی که باعث بزرگ شدن غیر معمول سر کودک می‌شود، از جمله مواردی هستند که امکان زایمان طبیعی را از بین برده و در نتیجه منجر به ضرورت یافتن زایمان سزارین می‌شود.

7- سابقه زایمان سزارین

در اکثر موارد افرادی که در گذشته سابقه زایمان سزارین دارند برای زایمان‌های بعدی هم برای عمل جراحی ارجاع داده می‌شوند و نمی‌توانند به طور طبیعی نوزاد را به دنیا بیاورند. در نظر داشته باشید که برای تصمیم گیری دقیق در مورد نوع زایمان حتما باید طبق نظر یک متخصص عمل کنید.

 

زایمان سزارین یا طبیعی؛ چرا بانوان عمل سزارین را ترجیح می‌دهند؟

بسیاری از بانوان به دلایلی نظیر ترس از درد زایمان طبیعی یا پیشگیری از عوارض زایمان واژینال از پزشک درخواست می‌کنند که برای آن‌ها دستور زایمان سزارین بدهد. با این حال اگر برای اولین بار است که باردار شده‌اید و قصد دارید بیش از یک فرزند به دنیا بیاورید، لازم است در این مورد تامل بیشتری داشته باشید. چرا که پس از یک بار زایمان سزارین به احتمال بسیار زیاد مجبور می‌شوید در زایمان‌های بعدی نیز از عمل جراحی استفاده نمایید. بررسی‌ها نشان می‌دهد زنانی که برای چندین بار تحت عمل سزارین قرار می‌گیرند بیش از سایرین در معرض خطر خونریزی شدید و بروز مشکلات مرتبط با جفت قرار دارند.

 

خطرات عمل سزارین

زایمان سزارین هم برای مادر و هم برای جنین می‌تواند خطراتی داشته باشد که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

1- بروز مشکلات تنفسی برای کودک

بررسی‌ها نشان می‌دهد نوزادانی که با عمل جراحی و به طور برنامه ریزی شده متولد می‌شوند بیش از سایرین در معرض مشکلات تنفسی قرار دارند. برای مثال برخی از نوزادان در روزهای اول تنفس بسیار سریع و غیرمعمولی را از خود نشان می‌دهند که نیازمند دریافت خدمات پزشکی لازم است.

2- سزارین | جراحات مرتبط با عمل

در موارد بسیار نادر ممکن است پوست کودک در طی عمل جراحی آسیب ببیند. با این حال همان طور که گفته شد این مسئله امر رایجی نیست و خوشبختانه با پیشرفت علمی پزشکی و وجود جراحان حاذق در کشور اتفاقاتی این چنینی بسیار کمتر اتفاق می‌افتند.

3- عفونت بعد از عمل

بعد از انجام عمل سزارین پوشش رحمی در معرض خطر عفونت قرار دارد. بسیار اهمیت دارد که به محل بخیه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید و تا مدت مقرر شده از شستن یا مرطوب نگه داشتن آن خودداری نمایید.

4- بروز خونریزی شدید و تشکیل لخته‌های خونی

عمل  زایمان سزارین خطر بروز خونریزی شدید در حین یا پس از زایمان را افزایش می‌دهد. همچنین این نوع زایمان احتمال لخته شدن خون به خصوص در نواحی پاها و لگن را افزایش می‌دهد. اگر لخته‌های تشکیل شده در پی گردش خون به ریه‌ها انتقال پیدا کنند، می‌توانند باعث انسداد شده و خطر مرگ را در پی داشته باشند.

5- افزایش خطر در بارداری‌های بعدی

هرچقدر تعداد دفعات انجام زایمان سزارین بیشتر باشد احتمال بروز هرگونه خطر در بارداری‌های بعدی افزایش می‌یابد. از جمله این خطرها می‌توان به پارگی رحم یا احتمال سقط جفت اشاره کرد. در نتیجه اگر قصد دارید چند فرزند به دنیا بیاورید لازم است در انتخاب نوع زایمان هنگام تولد اولین فرزند دقت بیشتری به خرج دهید.

 

آماده شدن برای زایمان سزارین

لازم است قبل از عمل جراحی از نظر جسمانی و روانی خود را برای زایمان آماده نگه دارید. کمک گرفتن از تکنیک‌های خودآرام سازی نظیر تکنیک‌های تنفسی، ریلکسیشن، مدیتیشن و مراقبه در ماه‌های آخر بارداری به شما کمک می‌کند تا آرامش بیشتری داشته باشید و اضطراب‌های کمتری را تجربه کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

اگر هنگام فکر کردن به زایمان احساس ترس شدیدی در وجودتان احساس می‌کنید لازم است که از یک روانشناس برای مدیریت بهتر هیجانات ناخوشایند در خود کمک بگیرید. همچنین باید قبل از فرا رسیدن عمل برخی آزمایش‌ها را نیز انجام دهید. برای مثال انجام آزمایش خون برای تعیین سطح هموگلوبین و گروه خونی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

بعد از زایمان سزارین تا چه مدت باید از رابطه جنسی خودداری کرد؟

متخصصین معمولا توصیه می‌کنند تا 6 هفته بعد از زایمان سزارین از رابطه جنسی دوری کنید تا از بروز عفونت‌ها پیشگیری نمایید.

 

 

 

 

منبع : زایمان سزارین

دلایل سزارین چیست؟

انجام سزارین در شرایط زیر ممکن است لازم باشد:

  • زایمان طبیعی در حال پیشروی نباشد. اگر انقباضات، دهانه رحم را به اندازه ی کافی باز نکند و کودک نتواند از واژن خارج شود، زایمان سزارین انجام می گیرد.
  • سلامتی نوزاد در خطر باشد. اگر بند ناف در شرایط نامناسبی قرار گرفته باشد یا ضربان قلب جنین غیرطبیعی باشد، زایمان طبیعی انجام نمی شود. در این موارد، سزارین این امکان را برای کودک فراهم می کند تا سریعتر خارج شود و خطرات پیش آمده برای او برطرف شود.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.