توضیح بچه دار شدن برای کودکان

بلاگر روانشانسی | خانواده ، ازدواج ، کودک و اعتیاد و ...

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۰۳

توضیح بچه دار شدن برای کودکان

۱,۱۰۷ بازديد

کودکان در سنین مختلف سوالاتی درباره نحوه به دنیا آمدن نوزاد و یا چگونگی شکل گیری آن دارند و والدین باید بتوانند توضیح مناسبی درباره نحوه بچه دار شدن برای کودکان ارائه دهند. معمولا پدر و مادرها آمادگی قبلی برای مواجهه با این سوال را نداشته و در صورت مواجه شدن با چنین پرسشی از جانب فرزندشان، دست و پای خود را گم کرده و شرمگین می‌شوند. گاهی نیز والدین آنقدر در پاسخ به این سوالات شفاف سازی می‌کنند که کودک با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود. آنچه بسیار اهمیت دارد؛ توجه به سن کودک و اطلاعاتی است که او در این باره دارد. همچنین توجه کنید که کودک در چه زمینه‌ای از شما سوال کرده است. گاهی سوالات جواب‌های بسیاری کوتاهی داشته و نیازی به توضیحات اضافه وجود ندارد. در ادامه به بررسی بیشتر این نکات مهم خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.

 

منبع : توضیح بچه دار شدن برای کودکان

انگیزه کودکان از پرسش درباره تولد فرزند

کنجکاوی کودکان در این زمینه می‌تواند به دلیل بارداری شما یا یکی از نزدیکان باشد. همچنین مشاهده تولد فرزندان از طریق تلویزیون، کارتون یا به هر شکل دیگری ممکن است این سوال را در ذهن فرزند شما ایجاد کرده باشد که کودکان چگونه به دنیا می‌آیند. با این حال انگیزه و درک کودکان نسبت به مسائل نه تنها با ما بلکه با یکدیگر نیز برابر نیست. به خاطر داشته باشید که فرزندان شما هیچ دیدگاهی نسبت به رابطه جنسی و چگونگی فرآیند بارداری ندارند و آن‌ها صرفاً می‌خواهند بدانند که کودک چگونه به دنیا می‌آید؟

بیشتر بخوانید : تربیت جنسی کودکان

 

نکاتی درباره توضیح بچه دار شدن برای کودکان

با دقت به صحبت فرزندتان گوش دهید

کلید اصلی برای پاسخ دادن به این سوال این است که با دقت به سوال فرزندتان گوش داده و مشخص کنید که او چه چیزی را مورد پرسش قرار می‌دهد. بسیاری از مواقع والدین بر اساس پیش فرض‌های خودشان شروع به صحبت کردن به صورت اشتباهی می‌کنند که نه تنها پاسخ فرزندشان را در بر ندارد بلکه اطلاعات نامناسبی با توجه به سن کودک به وی داده و کودک را حسابی گیج و پریشان می‌کند.

برای مثال هنگامی که یک کودک سه ساله و یک کودک 6 ساله در ارتباط با تولد کودک سوالی را مطرح می‌کنند؛ با توجه به سنشان، انگیزه‌های متفاوتی در کار خواهد بود. کودک سه ساله ممکن است صرفاً بخواهد بداند که نوزاد چگونه از شکم شما بیرون می‌آید. این در حالی است که یک بچه شش ساله احتمالاً در این باره می‌پرسد که کودک چگونه به وجود می‌آید؟ گوش دادن با دقت، باعث می‌شود که شما سرنخ‌هایی را در این باره به دست آورید که چگونه به سوال فرزندتان پاسخ دهید که با سن وی تناسب داشته باشد.

 

مشخص کردن سطح اطلاعات هنگام توضیح بچه دار شدن برای کودکان

یک راهکار مناسب این است که به عنوان اولین قدم در توضیح تولد کودک برای فرزندان مشخص کنید که سطح اطلاعات فرزندتان در این باره چقدر است. برای این کار می‌توانید با پرسیدن چند سوال شروع کنید که نشان می‌دهد فرزند شما تا چه حد در این زمینه اطلاعات داشته و راجع به بارداری چه می‌داند. این مسئله به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید با چه ادبیاتی و چه شیوه‌ای با فرزندتان صحبت کنید.

 

استفاده مناسب از کلمات هنگام توضیح بچه دار شدن برای کودکان

در جواب دادن به سوال فرزندان، از کلماتی استفاده کنید که او قبلاً استفاده کرده و می‌فهمد. اگر از کلماتی استفاده کنید که کودک شما معنی آن را نمی‌داند احتمال ایجاد سوالات اضافه و سوءتفاهم‌ها بیشتر خواهد بود. همچنین صحبت‌های شما با استفاده از کلمات نامناسب، می‌تواند باعث ترسیدن فرزند شما بشود. برای مثال هنگامی که او از شما پرسیده کودکان چگونه به دنیا می‌آیند و شما در پاسخ به این سوال نحوه عمل سزارین را با عباراتی نظیرجراحی، چاقو یا بریدن توضیح می‌دهید این مسئله باعث ترس وی خواهد شد. در این راه بهره بردن از مشاوره کودک می‌تواند به شما کمک کند تا شیوه صحبت با کودک خود در سنین مختلف را بدانید.

بیشتر بخوانید : مشاوره کودک

 

نیازی نیست به همه سوال های فرزندتان با جزئیات پاسخ دهید

در صورتی که احساس می‌کنید برای پاسخ دادن به این سوال در فرزندتان احتیاج به فکر کردن دارید و در حال حاضر آمادگی پاسخگویی ندارید نیازی نیست که در لحظه به تمام سوالات فرزندتان پاسخ دهید. از او درخواست کنید که این گفت‌وگو را به زمان دیگری موکول کند و سپس به بررسی و تفکر در این باره بپردازید که چگونه می‌خواهید این سوال را پاسخ دهید.

هرگز لازم نیست که شما تمام جزئیات بارداری و تولد فرزند را برای کودکتان توضیح دهید شما صرفاً می‌توانید یک نمای کلی از تولد فرزند به کودکتان بدهید تا کنجکاوی‌های او را ارضا کند. به خاطر داشته باشید که فرزند شما هیچ دیدگاهی راجع به روابط جنسی نداشته و شما نمی‌باید بی دلیل او را در جریان این مسائل قرار دهید چرا که وجود چنین مسائلی می‌تواند باعث بروز مشکلات روحی در فرزند شما گردد.

 

هنگام توضیح بچه دار شدن برای کودکان صادقانه پاسخ دهید

بیان پاسخ‌های تخیلی و به دور از واقعیت به خوبی از جانب کودک شما تشخیص داده می‌شود. همچنین هنگامی که شما تلاش می‌کنید از زیر بار پاسخ دادن به فرزندتان شانه خالی کنید، کودک به خوبی متوجه شده و احساس خجالت زدگی پیدا خواهد کرد چرا که او احساس می‌کند نباید چنین سوالی از شما می‌کرده است. در توضیح این مسئله برای فرزندتان، اگرچه لازم است مسائل را در حد فهم و درک کودکتان ساده کنید با این حال توصیه می‌شود از بیان مطالب غیر واقعی پرهیز کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول درباره توضیح بچه دار شدن برای کودکان

چگونه می بایست به سوالات کودک در ارتباط با تولد فرزند پاسخ داد؟

نخست می‌بایست مشخص کنید که فرزندتان تا چه حد در این زمینه اطلاعات دارد و چه فکر می‌کند. سپس براساس گفته‌های خود کودک و با کلمات مناسب سوالاتش را پاسخ دهبد.

آیا هنگامی که کودک در ارتباط با چگونگی تولد سوال می‌کند، باید واقعیت را به او بگوییم؟

بیان واقعیت بسیار مهم است. شما نباید مطالبی خلاف واقع بیان کنید، با این حال لزومی به بیان جزئیات یا توضیح رابطه جنسی وجود ندارد. شما باید درحد فهم و درک کودک خود و برای ارضای حس کنجکاوی وی، پاسخ دهید. با این حال در صورتی که برای ارائه توضیحات به کودکتان دچار مشکل هستید می‌توانید از متخصصان ما در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو کمک دریافت نمایید. 

 

 

 

 

منبع : توضیح بچه دار شدن برای کودکان

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.