دلداری دادن به سوگوار و عزادار

بلاگر روانشانسی | خانواده ، ازدواج ، کودک و اعتیاد و ...

چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

دلداری دادن به سوگوار و عزادار

۱,۱۰۸ بازديد

آشنایی با نحوه صحیح دلداری دادن به سوگوار و داشتن رفتار صحیح در مراسم ختم به شما کمک می‌کند تا بتوانید سهمی در کاهش غم و ناراحتی عزیزان‌تان داشته باشید. شاید تو این چند ساله که بیماری همه گیر کووید 19 شیوع پیدا کرد، بیش از هر زمان دیگری درک کردیم که چقدر حضور آشنایان در مراسم خاکسپاری و روزهای بعد از آن ضروری است. حمایت و حضور آشنایان در واقع به خودی خود عاملی برای کاهش درد داغدیده است. هر چقدر که به شخص سوگوار نزدیک‌تر باشید، گفته‌ها و رفتار شما هم تاثیر بیشتری می‌تواند در کاهش غم او خواهد داشت. برای چگونگی این کار در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

 

منبع :  دلداری دادن به سوگوار و عزادار

اهمیت رفتار صحیح در مراسم ختم و دلداری دادن به سوگوار و عزادار

اینکه در مراسم ختم چگونه ظاهر شوید و چگونه به فردی که عزیزی را از دست داده دلداری بدهید می‌تواند نقش به سزایی در روحیه او داشته باشد. برخی افراد دائما از فرد داغدار می‌خواهند که احساساتش را بروز ندهد و به خاطر این کار او را سرزنش می‌کنند. این رفتار با سرکوب هیجانات منفی می‌تواند در طولانی مدت برای فرد سوگوار گران تمام شود و به مشکلات روحی و روانی مزمنی نظیر افسردگی بیانجامد.

در مقابل برخی دیگر با عدم ابراز همدلی و نداشتن هیچ گونه تلاش برای آرام کردن داغدار باعث می‌شوند که او بیش از حد در سوگ و ماتم خود غرق شود و در نتیجه بازهم آسیب ببیند. به همین خاطر بسیار اهمیت دارد که بتوانید رفتاری معتدل داشته باشید و کمک کنید تا فرد داغدیده بتواند به آرامی رنچ پیش رو را بپذیرد.

توجه داشته باشید که ناتوانی در حل و فصل مسئله سوگ می‌تواند در دراز مدت علاوه بر خود فرد داغدار مجموعه خانواده و اطرافیان او را نیز درگیر کند و مشکلات ارتباطی و بین فردی دیگری را نیز به همراه بیاورد. در این شرایط برای بهبود اوضاع لازم است که مشاوره خانواده دریافت کنید. 

توصیه هایی برای دلداری دادن به فرد سوگوار و عزادار

برای اینکه بتوانید در کنار فرد سوگوار بمانید و به شیوه‌ای درست به او دلداری بدهید رعایت برخی توصیه‌ها ضروری است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای درک بهتر عزیزتان حتما مقاله مراحل سوگواری را هم بخوانید.

1- از نصیحت کردن و راه حل دادن بپرهیزید

در روزهای اولی که یک فرد درگیر سوگ عزیزی شده است شما باید فقط سعی کنید گوشی شنوا باشید و از راهکار دادن و نصیحت کردن بپرهیزید. چرا که در این شرایط فرد داغدار گنجایش ذهنی کمی برای پردازش راه حل ها را دارد. او بیش از هرچیز نیازمند تخلیه هیجانات منفی است. در نتیجه اگر هنگام دلداری دادن دائما او را نصیحت کنید ناخواسته این احساس را به فرد مقابل منتقل می کنید که درکی از شرایط او ندارید و نمی دانید چه رنجی را تحمل می کند.

2- برای دلداری دادن به سوگوار یک شنونده ی همدل باشید

مهارت خوب گوش دادن یکی از مهارت های بسیار مهمی است که هنگام دلداری دادن به یک فرد سوگوار بیش از همه به دردتان می خورد. وقتی کسی عزیزی را از دست داده همین که بتواند آزادانه با کسی درد و دل کند و غمش را ابراز کند تا حد زیادی احساس سبکی و آرامش می کند. به همین خاطر پیش از هرچیز لازم است که بتوانید به خوبی گوش فرا دهید. رویکردی غیر قضاوتی داشته باشید و با زبان بدنتان به فرد مقابل نشان دهید که کاملا به او توجه دارید.

3- فرد سوگوار را به خاطر احساساتش سرزنش نکنید

درگیر شدن در فرایند سوگ چرخه ای روانی را در انسان ایجاد می کند که طی آن فرد داغدار احساسات متفاوتی را تجربه می کند. از جمله این احساسات می توان به غم، اضطراب، خشم و مجموعه ای از علائم افسردگی اشاره کرد.

در این شرایط هرگز فرد مقابل را به خاطر این احساسات سرزنش نکنید. این را بدانید که همه این عواطف واکنش های طبیعی در برابر مرگ عزیزان هستند که اگر به درستی مدیریت شوند پایدار نمی مانند. در نتیجه تنها با فرد داغدار همدلی کنید و به او نشان دهید که برای احساساتش ارزش قائل هستید.

4- به فرد سوگوار برای بهبود روحیه فرصت بدهید

افراد مختلف در مواجهه با سوگ عزیزانشان واکنش های متفاوتی نشان می دهند. شدت واکنش های فرد به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله ان ها می توان به میزان تاب آوری فرد، میزان نزدیکی به عزیز از دست رفته، نحوه مرگ او و نوع رابطه ای که فرد داغدار پیش از مرگ با متوفی داشته اشاره کرد.

به طور کل باید گفت که شما نمی توانید انتظار داشته باشید همه افراد سریعا با مسئله سوگ کنار بیایند. این یک فرایند روانی است که می تواند تا 6 ماه نیز طول بکشد. از همین رو به فرد داغدار فرصت بدهید تا بتواند هیجانات منفی خود را تجربه کرده و برای از سر گرفتن زندگی آمده شود.

5- در مورد سوگ تاخیری و افسردگی پس از سوگ آگاه باشید.

اگر فرد سوگوار نتواند به موقع هیجانات خود را تجربه کند و دائما احساسات ناخوشایندش را سرکوب نماید امکان دارد به وضعیتی دچار گردد که متخصصان به آن سوگ تاخیری می گویند. در این شرایط فرد با گذشت مدت زمان طولانی از مرگ عزیز خود با احساسات منفی مزمنی دست و پنجه می کند و دچار افسردگی اساسی می شود.

آگاهی از این مسئله به شما کمک می کند که بتوانید به فرد داغدار کمک کنید تا بیشتر احساساتش را با شما در میان بگذارد و سریع تر از این دوران عبور کند. اگر با گذشت 6 ماه فرد هم چنان غم و اندوه شدیدی را بروز می دهد و دچار علائمی نظیر از دست دادن خواب، اشتها، عدم تمرکز، ناامیدی، احساس گناه، کاهش انرژی و افکار خودکشی شده است لازم است که حتما وضعیت او را با یک متخصص در حوزه سلامت روان نظیر روانشناس در میان بگذارید. برای آشنایی با راه‌های تحمل مرگ عزیزان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

به طور طبیعی چقدر طول می کشد تا پس از مرگ یک عزیز به زندگی عادی برگردیم؟

تجربه علائم چرخه سوگ نظیر دچار شدن به انکار، چانه زنی، احساس خشم و افسردگی می تواند به مدت 6 ماه طول بکشد. اما اگر فرد بیش از 6 ماه این علائم را از خود بروز داد لازم است که برای بهبود روحیه خود به یک متخصص روانشناس مراجعه نمایید.

آیا برای درمان افسردگی پس از سوگ مشاوره تلفنی نیز می تواند موثر باشد؟

بله امروزه خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین به طور گسترده برای انواع مشکلات روان شناختی به کار می رود و بررسی ها نشان می دهد که می تواند اثرگذاری قابل توجهی نیز داشته باشد. 

 

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 09397993559

 

 

 

 

منبع :  دلداری دادن به سوگوار و عزادار

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.