ترس از قضاوت دیگران ناشی از چیست؟

بلاگر روانشانسی | خانواده ، ازدواج ، کودک و اعتیاد و ...

یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

ترس از قضاوت دیگران ناشی از چیست؟

۱,۲۰۹ بازديد

ترس از قضاوت دیگران می‌تواند در تمامی افراد وجود داشته باشد؛ چراکه انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند که تا حد زیادی از دیگران نیز تاثیر می‌گیرند و به نظرات آن‌ها اهمیت می‌دهند. اما در برخی از افراد ترس از قضاوت شدن با شدت بیشتری دیده می‌شود به طوری که آن‌ها دائما با این افکار دسته و پنجه نرم می‌کنند که دیگران در موردشان چه فکری می‌کنند. در صورتی که این افکار ادامه‌دار باشد، می‌تواند آسیب‌های جدی را به شخص وارد کند و مانع از پیشرفت فردی او شود. در ادامه با دلایل ترس از قضاوت شدن و راهکارهایی برای مقابله با آن آشنا می‌شویم. برای از بین بردن این ترس می‌توانید از خدمات مشاوره فردی استفاده نمایید.

منبع: ترس از قضاوت دیگران ناشی از چیست؟

ترس از قضاوت دیگران

از جمله نگرانی‌هایی که ممکن است برای دسته‌ای از افراد وجود داشته باشد، ترس از قضاوت شدن است. به طوری که برخی از افراد برای اینکه مورد قضاوت دیگران قرار نگیرند، سعی می‌کنند در جمع‌های دوستانه، خانوادگی و یا جلسات کاری صحبت نکنند و نظری ندهند. 

ترس‌ازقضاوت ممکن است باعث شود زمانی که فرد در جمعی مخالف است، مخالفت خود را پنهان کرده و بر خلاف نظر و میل باطنی خود صحبت‌های دیگران را تایید کند. 

در واقع منشاء ترس‌ازقضاوت شدن این است که بسیاری از انسان‌ها تمایل دارند همه افراد و اطرافیانش او را دوست داشته باشند. اما بدیهی است که چنین چیزی همیشه ممکن نیست و افراد همواره نمی‌توانند همه اطرافیان خود را راضی نگه دارند؛ به همین دلیل در برخی از موارد سعی می‌کنند برای اینکه توسط دیگران مورد قضاوت قرار نگیرند، خود واقعی‌شان را مخفی کنند. 

قضاوت به هر گونه افکار نسبت به دیگران گفته می‌شود. هر شخصی متناسب با باورهای ذهنی خود دیگری را قضاوت می‌کند و برای این کار نیز به کاستی‌ها و توانمندی‌های طرف مقابل توجهی ندارد. بنابراین شما هر چقدر هم که قوی عمل کنید بازهم ممکن است مورد قضاوت قرار بگیرید و ترس‌ازقضاوت دیگران تنها می‌تواند مانعی برای رسیدن به موفقیت برای شما باشد. پیشنهاد می‌شود مقاله مهارت های ارتباطی را بخوانید.

راهکارهای غلبه بر ترس از قضاوت دیگران

ترس‌ازقضاوت دیگران از جمله افکار و باورهای محدودکننده ذهنی است. در واقع زمانی ترس از قضاوت شدن در یک شخص ایجاد می‌شود که او احساس کند بر اساس استانداردهای فرد دیگری مورد قبول واقع نمی‌شود. 

نیاز به تائید دیگران و در نتیجه ترس‌ازقضاوت شدن، نشان دهنده اعتماد به نفس بسیار پایین است. اینکه فردی بخواهد دائما تلاش کند که دیگران او را تایید کنند تبدیل به یک احساس عذاب‌آور می‌گردد. 

ترس‌های زیادی در وجود انسان است که با ابعاد شخصیتی او در ارتباط می‌باشد. علم روانشناسی برای از بین بردن ترس‌های مختلف از جمله ترس از قضاوت شدن، پیدا کردن ریشه و عامل ایجادکننده هیجانات و احساسات را پیشنهاد می‌کند.

ترس از قضاوت شدن جزو افکار مخربی است که باید از بین برود؛ چراکه فرد از را لذت بردن از زندگی باز می‌دارد و روابط او را با دیگر انسان‌ها دچار مشکل می‌کند. اگر می‌خواهید ترس از قضاوت دیگران را در وجود خود ریشه‌‌کن کنید، از راهکارهای موثری که در ادامه ارائه کرده‌ایم، استفاده نمایید.

1. شناخت نقاط ضعف و نقاط قوت خود

زمانی که یک فرد از نقاط ضعف و نقاط قوت خود، شناخت درستی داشته باشد؛ دیگر نیازمند تایید دیگران نخواهد بود و بازخوردهای منفی آن‌ها تاثیری در نگرش او نسبت به خودش نخواهد داشت.

بنابراین برای از بین بردن ترس از قضاوت دیگران، تلاش کنید تا به خودآگاهی برسید و توانمندی‌ها و کاستی‌های خود را بشناسید تا تحت تاثیر قضاوت دیگران قرار نگیرید و کنترل زندگی‌تان در دست خودتان باشد. 

2. قرار دادن خود در الویت

ترس از قضاوت دیگران یعنی اینکه برای شما نظر و قضاوت دیگران از نظر خودتان مهم‌تر است و در واقع با این ترس به دیگران اجازه خواهید داد که نگرش و افکار شما را نسبت به خودتان تغییر دهند.

توجه به نظر دیگران و قضاوتی که آن‌ها در مورد شما می‌کنند؛ به این معنی است که دیگران را در الویت قرار داده‌اید. اما فراموش نکنید که شما بیش از هر شخص دیگری خودتان را می‌شناسید و بر توانایی‌ها و مهارت‌هایتان واقف هستید و هیچ شخصی بالاتر از شما نمی‌تواند در مورد خودتان نظر دهد. 

3- مسئول نبودن در کنترل افکار دیگران

همواره در نظر داشته باشید هر کس مسئول افکار خودش است و مسئولیتی در قبال افکار دیگران ندارد. بنابراین زمانی که دچار ترس از قضاوت دیگران شدید فقط کافی است به یاد آورید که شما تنها مسئول افکار و رفتارهای خودتان می‌باشید و نمی‌توانید افکار قضاوت کننده دیگران را کنترل کنید. 

4. زندگی کردن در لحظه

بسیاری از افراد به جای اینکه در لحظه زندگی کنند، دائما در افکار خود غرق هستند. اینکه دیگران چه فکری در مورد او می‌کنند و یا قضاوت آن‌ها چه تاثیری در زندگی‌شان خواهد داشت. 

ترس از قضاوت شدن تنها افکار آسیب‌زننده‌ای است که انسان را از زندگی کردن در حال و لذت بردن، غافل می‌کند. بنابراین برای غلبه بر ترس از قضاوت دیگران بهتر است سعی کنید تمام حواس خود را به کار گیرید و در لحظه زندگی کنید. برای اینکار حتی می‌توانید با یک روانشناس مشورت کنید و تمرین‌های ذهن آگاهی را انجام دهید.

5.غلبه بر ترس از قضاوت با افزایش اعتماد به نفس

ترس از قضاوت دیگران تا حدود زیادی وابسته به اعتماد به نفس پایین است که فرد همواره به دنبال نظر دیگران در مورد خودش می‌باشد. سعی کنید برای غلبه بر این ترس، اهداف خود را در زندگی تعیین کنید و برای رسیدن به آن تلاش نمایید. بهتر است در این مسیر همواره رو به جلو باشید و به هیچ وجه به نظرات دیگران توجه نکنید. 

افزایش توانمندی‌ها و مهارت‌ها در زندگی می‌تواند سبب افزایش اعتماد به نفش شما شود. بهتر است همواره در زندگی خود به موارد مثبت فکر کنید تا اتفاقات خوب را برای خود رقم بزنید. همواره به یاد داشته باشید که قضاوت دیگران تا وقتی که شما اجازه ندهید، تاثیری در موفقیت و آینده شما نخواهد داشت. 

6. احتمال وجود برخی از اختلالات روان‌شناختی 

در برخی موارد نیز علت ترس از قضاوت دیگران، نشان دهنده یک اختلال روان شناختی است؛ به عنوان مثال ممکن است فرد مبتلا به اختلال فوبیای اجتماعی باشد. 

اختلال فوبیای اجتماعی سبب می‌شود که فرد در جمع‌های مختلف، عملکرد مناسبی را از خود نشان ندهد و دلیل آن نیز ترس از قضاوت شدن و رد شدن از سوی دیگران است. 

در صورتی که با استفاده از راهکارهای ارائه شده در این مقاله از سایت ذهن نو، نمی‌توانید بر ترس از قضاوت شدن توسط دیگران غلبه کنید؛ توصیه می‌شود برای بررسی‌های دقیق‌تر حتما به یک روانشناس مراجعه کنید. چنانچه امکان مراجعه حضوری به مشاور برای شما وجود ندارد، می‌توانید از مشاوره تلفنی مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو استفاده کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از قضاوت دیگران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین و تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول 

آیا ترس از قضاوت شدن می‌تواند سبب شود افراد از صحبت کردن در جمع امتناع کنند؟

بله ، با اینکه در بسیاری از موارد صحبت نکردن در جمع دارای دلایلی همچون اضطراب و عدم خودشناسی است؛ اما گاهی ترس از قضاوت شدن نیز سبب می‌شود که فرد از صحبت کردن در جمع امتناع کند. 

آیا برای شناسایی ترس از قضاوت شدن، راهکارها و یا تست‌های روانشناسی وجود دارد؟

بله، روانشناسان برای تشخیص ترس از قضاوت شدن در افراد از برخی تست‌های روانشناسی استفاده می‌کنند تا به ویژگی‌های شخصیتی فرد پی ببرند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترس از قضاوت دیگران ناشی از چیست؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.