چاقی بیش از حد در بارداری

بلاگر روانشانسی | خانواده ، ازدواج ، کودک و اعتیاد و ...

یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

چاقی بیش از حد در بارداری

۱,۱۴۵ بازديد

افزایش وزن و چاقی در دوران بارداری یک امر عادی و بسیار طبیعی است. در واقع این مسئله نشان دهنده رشد و سلامت جنین است و منجر به کاهش مشکلات مادر و جنین خواهد شد. اما برخی از خانم‌ها در دوران بارداری به دلایل مختلفی چاقی بیش از حد را تجربه می‌کنند که این مسئله آسیب‌های زیادی را به کودک و جنین وارد می‌کند و حتی در مواردی منجر به زایمان زودرس و مرگ نوزاد می‌شود. همچنین چاقی می‌تواند در بعد از زایمان نیز ادامه یابد و کاهش وزن به سختی صورت گیرد. لازم است در طول دوران بارداری زیر نظر یک متخصص برنامه غذایی مناسبی داشته باشید و مواد مفید را مصرف کنید. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.

 

منبع : چاقی بیش از حد در بارداری

 

چاقی بیش از حد در دوران بارداری

هر زوجی قبل از اینکه تصمیم به بدنیا آوردن بچه بگیرند باید آمادگی روانی و جسمانی داشته باشند و آموزش‌های صحیحی در ارتباط با رشد نوزاد و تغییراتی که ممکن است برای بدنشان رخ دهد ببینند. افزایش وزن در دوران بارداری یک فرایند طبیعی است اما بسیاری از خانم‌ها از ابتدا بسیار چاق هستند و برای بارداری باید تحت نظارت متخصص باشند. پیشگیری از چاقی زیاد و افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری می‌تواند مانع بروز بسیاری از ناهنجاری‌های مرتبط با جنین شود.

در واقع می‌توان گفت اگر خانمی از ابتدا تناسب اندام داشته باشد دوران بارداری راحت‌تری را پشت سر خواهد گذاشت. تناسب اندام می‌تواند به سلامت بیشتر نوزاد کمک کند و از بروز برخی مشکلات در دوران بارداری پیشگیری نماید. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از تصمیم برای بارداری تلاش کنید تا با رژیم غذایی مناسب، ورزش کافی و مشورت با یک متخصص تغذیه، تناسب اندام و وزن مناسب برای بارداری را بدست آورید. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید.

خوردن غذای زیاد و چاقی بیش از حد در دوران بارداری

بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری به دلیل خورن غذای زیاد چاقی بیش از حد را تجربه می‌کنند. در اکثر مواقع یک باور غلط وجود دارد که باعث این اتفاق می‌شود. خانم‌ها باور دارند که چون باردار هستند پس تا جایی که می‌توانند باید غذا خورده و به عبارتی باید بجای دو نفر غذا بخورند. طبیعی است که خوردن بیش از حد غذا و ویتامین‌ها و مکمل‌ها نتیجه‌ای جز چاقی بیش از حد به همراه ندارد و نوزاد و مادر را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

جنین در شکم مادر نیاز به حجم غذای زیادی ندارد. در واقع در دوران بارداری تنظیمات میزان جذب مواد غذایی متفاوت می‌شود و همان مقدار غذای همیشگی که مادر مصرف می‌کند در بیشترین مقدار ممکن جذب می‌گردد. پس خوردن بیش از حد غذا نه تنها کمکی به جنین نمی‌کند بلکه برای سلامتی مادر و جنین مضر هم هست.

اگر مادر سوء تغذیه نداشته و تناسب اندام داشته باشد در سه ماهه اول بارداری بدنش نیازی به افزایش حجم غذا ندارد، با این حال در سه ماه دوم باید 340 کالری و در سه ماه سوم 450 کالری بیشتر در روز مصرف کند. اما به یاد داشته باشید که تحت هیچ شرایطی خود سرانه عمل نکنید و حتما تحت نظارت یک متخصص تغذیه باشید.

پیامد‌های چاقی بیش از حد در دوران بارداری

چاقی بیش از حد مسئله‌ای است که هم برای افراد باردار هم برای افراد غیر باردار امتیاز مثبت محسوب نمی‌شود. طبیعی است که این افزایش وزن بیش از حد می‌تواند تاثیر منفی و مستقیمی بر مادر و جنین بگذارد که موارد زیر را شامل می‌شود.

نوزاد نارس

بسیاری از مادران در دوران بارداری معمولاً دچار دیابت و فشار خون می‌شوند. افزایش وزن بیش از حد به همراه دیابت می‌تواند فرآیند خو‌ن‌رسانی به جفت را دچار مشکلاتی کند که این مسئله منجر به تولد نوزاد نارس می‌شود.

زایمان زودرس

چاقی بیش از حد می‌تواند با افزایش میزان کلسترول و فشار خون مادر منجر به جدا شدگی جفت و در نهایت مرگ جنین شود. زایمان زودرس اگر قبل از 7 ماهگی باشد می‌تواند باعث مرگ نوزاد شود. همچنین اگر نوزاد زنده بماند معمولاً با اندام‌های نارس بدنیا می‌آید که ممکن است در ادامه سال‌های زندگی برای نوزاد مشکلاتی را به وجود بیاورد.

کاهش اعتماد به نفس

امروزه تناسب اندام برای بسیاری از خانم‌ها یک اولویت محسوب می‌شود و این چاقی بیش از حد در دوران بارداری می‌تواند بر میزان اعتماد به نفس و عزت نفس مادر تاثیر منفی بگذارد و در شدید‌ترین حالت ممکن به افسردگی تبدیل شود.

ثابت ماندن وزن

برخی از خانم‌ها بعد از زایمان، موفق به کاهش وزن خود نمی‌شوند و رسیدن به وزن قبلی برایشان دشوار می‌شود. این مسئله باعث آسیب‌های جسمی در دراز مدت می‌شود.

ترک خوردن پوست

یکی دیگر از پیامد‌های شایع که به علت چاقی بیش از حد در دوران بارداری رخ می‌دهد ترک خوردن پوست در نواحی مختلف بدن است. این ترک‌ها حتی پس از بارداری و کاهش وزن هم از بین نمی‌روند و همچنان باقی می‌مانند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

بهترین راه کاهش وزن و تناسب اندام در دوران بارداری چیست؟

همانند تمام دوران‌های زندگی بهترین راه برای کاهش وزن و تناسب اندام ورزش صحیح و تغذیه سالم است اما شیوه ورزش صحیح و تغذیه مناسب برای دوران بارداری کمی متفاوت می‌باشد. از این جهت برای داشتن یک رژیم سالم و برنامه ورزشی صحیح حتما با یک متخصص مشورت کنید.

 

 

منبع : چاقی بیش از حد در بارداری

 

راه های طبیعی چاقی صورت

چندین روش طبیعی و خانگی برای چاقی صورت وجود دارد. برخی از این روشها نیازمند فعالیت فیزیکی یا کاربردهای موضعی و برخی دیگر بر پایه ی مصرف خوراکی هستند. پیشنهاد می کنیم هر کدام از 6 روش گفته شده در زیر را می توانید تست کنید. همه آنها از نظر علمی ثابت شده اند و اگر می توانید همه آنها را برای چاقی سریعتر صورتتان اجرا کنید.

1-ورزش صورت

ورزش صورت که به آن یوگای صورت هم میگویند، برای داشتن ظاهری جوان موثر میباشد. مطالعه ای در سال 2018 انجام شد که نشان داد افرادی که به مدت 8 هفته روزانه 30 دقیقه ورزش صورت داشتند، صورتی جوانتر و محکم تر با حالت بهتری داشتند. به این منظور کافیست تا شیوه های اصولی یوگای صورت را آموزش دهید. انجام اشتباه این ورزش ها نتیجه عکس خواهد داشت.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.