بارداری در دوران عقد

بلاگر روانشانسی | خانواده ، ازدواج ، کودک و اعتیاد و ...

جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

بارداری در دوران عقد

۱,۱۴۹ بازديد

بارداری در دوران عقد برای اکثر زوجین بسیار استرس زا است. چرا که داشتن رابطه جنسی در این دوران برای بسیاری از خانواده‌ها پذیرفته نیست. همچنین برخی از زن و شوهرها آمادگی برگزار کردن زود هنگام مراسم عروسی را ندارند و بارداری فشار مضاعفی را در این زمینه به آن‌ها تحمیل می‌نماید. برای پیشگیری از حاملگی در دوران عقد راه‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مصرف قرص‌های ضد بارداری، استفاده از کاندوم و قرار دادن IUD در رحم اشاره کرد. در صورتی که در دوران عقد باردار شده‌اید حتما مشاوره ازدواج دریافت نمایید.

منبع : بارداری در دوران عقد

چرا بارداری در دوران عقد استرس زا است؟

بارداری در دوران عقد برای بسیاری از زوجین نگران کننده و استرس زا است. این امر دلایل مختلفی دارد. برای مثال در بسیاری از فرهنگ‌های ایرانی خانواده‌ها به داشتن رابطه جنسی کامل در دوران عقد نگاه خوبی ندارند و حامله شدن دختر در این دوران موجب سرزنش اطرافیان خواهد شد.

جدا از این موضوع بسیاری از زوج‌های جوان دوران عقد را زمانی برای برنامه ریزی می‌دانند که در طی آن تلاش می‌کنند به شناخت بیشتری از یکدیگر رسیده و خود را برای شروع زندگی مشترک آماده کنند. پس حامگی می‌تواند زمانی اتفاق بیافتد که طرفین  از نظر مالی یا روحی آمادگی شروع زندگی مشترک را نداشته باشند. این مسئله به خودی خود فشار زیادی به زن و مرد وارد کرده و آن‌ها را تحت تاثیر فشارها و استرس‌های زیادی قرار می‌دهد.

روش های پیشگیری از بارداری در دوران عقد

همانطور که گفته شد تقریبا برای اکثر زن و شوهرها بارداری ناخواسته در دوران عقد امر خوشایندی نیست. برای اینکه بتوانید در این برهه زمانی رابطه جنسی رضایت بخشی داشته باشید و در عین حال از حاملگی نیز جلوگیری نمایید، کمک گرفتن از راهکارهای زیر می‌تواند تا حد زیادی موثر باشد.

1- رابطه جنسی بدون دخول

داشتن رابطه جنسی رضایت بخش لزوما نیازمند تجربه دخول نیست. در دوران عقد می‌توانید بیشتر نیاز جنسی خود را از طریق معاشقه برطرف نمایید. داشتن معاشقه و پیش نوازی‌های کافی در دوران عقد به صمیمیت جنسی‌تان کمک می‌کند و باعث می‌شود که پس از ازدواج نیز روابط گرم‌تر و عاشقانه‌تری با یکدیگر داشته باشید.

2- استفاده از داروهای ضدبارداری

برای پیشگیری از بارداری داروهای مختلفی وجود دارند که با مصرف آن‌ها می‌توانید ریسک بروز بارداری را تا حد زیادی کاهش دهید. با این حال اگر رابطه جنسی در روزهای تخمک گذاری صورت بگیرد یا داروها به طور منظم و درست مصرف نشوند، احتمال حاملگی همچنان وجود دارد.

3- جلوگیری از بارداری در دوران عقد با کاندوم و IUD

اگر به مصرف داروهای شیمیایی علاقه‌ای ندارید، ابزارهای فیزیکی مختلفی در دسترس‌تان قرار دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید از بارداری ناخواسته پیشگیری کنید. برای مثال استفاده از کاندوم یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از حاملگی است. همچنین اگر کاندوم باعث می‌شود که در طول رابطه جنسی به میزان کافی لذت نبرید، می‌توانید از روش‌های دیگری نظیر گذاشتن IUD در رحم کمک بگیرید.

4- استفاده از قرص های اورژانسی

اگر قبل از رابطه جنسی از روش‌های پیشگیری مناسب استفاده نکرده‌اید، هم چنان راهکارهایی برای جلوگیری از بارداری وجود دارند. برای مثال بلافاصله بعد از آمیزش جنسی تا 72 ساعت پس از آن فرصت دارید تا از قرص‌های اورژانسی استفاده نمایید. این قرص‌ها با بالا بردن سطح هورمون پروژسترون فرایند تخمک گذاری را به تعویق می‌اندازند و در نتیجه مانع عمل لقاح می‌شوند.

نکته حائز اهمیت اینجاست که قرص‌های اورژانسی عوارض بسیاری دارند و منجر به نوسانات هورمونی شدید در بدن زن می‌شوند. از همین رو تا حد ممکن باید از مصرف آن‌ها پرهیز شود. در نتیجه بهتر است همواره قبل از برقراری رابطه جنسی برای پیشگیری از بارداری فکری کنید.

چگونه با بارداری در دوران عقد کنار بیاییم؟

بارداری در دوران عقد می‌تواند شما را تا حد زیادی شکه کند. برای اینکه در این شرایط بهترین واکنش را داشته باشید در نظر گرفتن توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند. برای درک بهتر موضوع بهتر است بیشتر با ویژگی های دوران نامزدی آشنایی پیدا نمایید.

1- کمی به خودتان فرصت دهید

اضطراب، خشم از همسر، ترس از واکنش دیگران و غمگینی به خاطر آشفته شدن اوضاع از جمله رایج‌ترین هیجاناتی هستند که در این شرایط بروز می‌یابند. براساس نظر متخصصان هیجانات شدید تا حد زیادی قدرت تصمیم‌گیری را از انسان گرفته و منجر به ضعف در قضاوت می‌شوند. در نتیجه وقتی از بارداری‌تان مطلع شدید کمی به خودتان فرصت بدهید تا این موضوع را هضم نمایید. تصمیم‌گیری عجولانه برای انجام اقداماتی نظیر سقط جنین در نهایت منجر به  پشیمانی می‌شود.

2- عواطف و احساسات خود را مدیریت کنید

برای اینکه بتوانید اوضاع را مدیریت کنید باید پیش از هرچیز بر خودتان کنترل داشته باشید. در نتیجه بهتر است از راهکارهای کنترل استرس و روش‌های مدیریت خشم کمک بگیرید تا بتوانید آرامش خود را بازیابید. اگر در این زمینه مهارت چندانی ندارید به یک روان درمانگر مراجعه کنید. درمانگر با استفاده از تکنیک‌های خود آرام سازی به شما یاری می‌رساند تا تنظیم هیجانی موثرتری تجربه نمایید. استفاده از تکنیک‌های تنفسی، ریلکسیشن و پرت کردن حواس از جمله راهکارهای موجود هستند.

3- به فکر برگزاری مراسم ازدواج باشید

هر کسی در طول زندگی ممکن است با شرایط به خصوصی روبه‌رو شود، در نتیجه اوضاع همواره بر وفق مراد و مطابق برنامه ریزی پیش نمی‌رود. شخصیت‌هایی که از نظر روانی قدرت و تاب آوری بالایی دارند، کسانی هستند که می‌توانند خود را با اینگونه شرایط وفق داده و انعطاف پذیری روانی بالاتری از خود نشان دهند.

بارداری در دوران عقد نیز یکی از موقعیت‌هایی است که حل و فصل آن به توان روحی بالایی نیاز دارد. در این شرایط باید در کنار کنترل احساسات، مهارت حل مسئله نیز داشته باشید. یکی از راه حل‌هایی که در این شرایط می‌توانند به کمک شما بیایند برگزاری هرچه زودتر مراسم ازدواج است. برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید گاهی باید کمی از توقعات خود را پایین آورده و به مراسمی ساده‌تر بسنده نمایید.

4- با یک مشاور خانواده در ارتباط باشید

بارداری در دوران عقد چالش های زیادی را به همراه دارد که حل همه آن‌ها در کنار هم کار آسانی نیست. برای مثال کنار آمدن با برخورد اطرافیان، برنامه ریزی برای برگزاری زودتر مراسم عروسی، صرف نظر از برنامه‌های قبلی و پذیرفتن وضعیت جدید فشارهای زیادی را به زن و شوهر وارد می‌کند که حتی می‌تواند رابطه عاطفی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده و منجر به تنش شود. در این شرایط مراجعه به یک مشاور ازدواج و زوج درمانگر کمک می‌کند تا بتوانید از نظر روحی خود را برای مقابله با چالش‌های جدید آماده نمایید و در عین حال رابطه با همسرتان را نیز بازیابی نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا استفاده از قرص های ضدبارداری می تواند به طور قطع از حاملگی پیشگیری نماید؟

خیر این قرص‌ها عملکرد صددرصدی ندارند اما با ایجاد تغییرات هورمونی در بدن زن تا حد زیادی احتمال بارداری را کاهش می‌دهند.

 

علت درد آپاندیس در بارداری و 5 درمان موثر

آپاندیسیت در بارداری یکی از مشکلاتی ست که معمولا نادیده گرفته شود. در حقیقت این یکی از شایع ترین بیماری های جراحی غیر مرتبط با زنان و زایمان در دوران بارداری است. تشخیص آپاندیسیت در زنان باردار به دلیل علائم مشابه بارداری مانند درد شکم، حالت تهوع و استفراغ، بسیار دشوار است. تشخیص دشوار آپاندیسیت در بارداری موجب افزایش احتمال پارگی آپاندیس و بخطر افتادن سلامتی مادر و جنین می شود. اگر این مشکل به موقع درمان نشود، احتمال سقط جنین به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

آپاندیس مادر در بارداری و جنین

آپاندیسیت در بارداری

آپاندیس زایده ای نازک و انگشتی شکل است که به روده بزرگ متصل است و در قسمت پایین و سمت راست شکم قرار دارد. آپاندیسیت به معنای التهاب و ورم آپاندیس است که یک درد شدید در سمت راست پایین شکم ایجاد می کند. آپاندیسیت یک اورژانس پزشکی است چون می تواند موجب ترکیدن با پاره شدن آپاندیس شود. آپاندیسیت می تواند هر کسی در هر سنی از جمله زنان باردار را مورد حمله قرار دهد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.