مقایسه همسر با زنان دیگر و راه مقابله با آن

بلاگر روانشانسی | خانواده ، ازدواج ، کودک و اعتیاد و ...

شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

مقایسه همسر با زنان دیگر و راه مقابله با آن

۱,۱۱۲ بازديد

مقایسه همسر با زنان دیگر می‌تواند شروعی برای خراب کردن یک رابطه خوب باشد. صحبت کردن از محسنات زنان دیگر و یا مقایسه شما با دیگر خانم‌ها آن هم توسط همسرتان مسلما آزاردهنده است. اگر به دنبال این هستید که زندگی خوبی با همسرتان داشته باشید و او از این رفتار دست بکشد، در قدم اول علت این رفتار او را بفهمید و سپس با راهکاری مناسب و بدون بحث و دعوا کاری باید کاری کنید که از این عادت دست بکشد. برای رسیدن به این دو هدف با ما در ادامه مطلب همراه باشید. در صورتی که مساله حل نشد، حتما مشاوره خانواده دریافت کنید.

 

منبع : مقایسه همسر با زنان دیگر و راه مقابله با آن

مقایسه همسر با زنان دیگر

برخی از مردان، متاسفانه به دلایل مختلفی همسر خود را با دیگر زنان مقایسه می‌کنند و توجیهی که دارند این است که شاید این مقایسه و صحبت‌ها باعث تحریک همسرشان شده و در جهت اصلاح خودشان اقدام کنند.

اما این عادت مقایسه همسر با زنان دیگر نه تنها آن‌ها را تغییر نمی‌دهد، بلکه باعث آسیب به خانم و رابطه عاطفی خواهد شد. پس در صورتی که همسرتان شما را دیگر خانم‌ها مقایسه کرد، قبل از هر اقدامی هر دو باید متوجه تاثیرات منفی این رفتار باشید، پایین آمدن اعتماد به نفس شایع‌ترین پیامد این رفتار هست که به مرور باعث بی‌علاقگی خواهد شد.

دلایل مقایسه همسر با زنان دیگر

همانطور که اشاره کردیم، مقایسه همسر با زنان دیگر از رفتارهای ناپسندی است که برخی از مردان انجام می‌دهند و با اینکار همسر خود را تحت فشار قرار می‌دهند. در واقع کلید موفقیت زندگی مشترک یک زوج، درک و پذیرفتن یکدیگر همان گونه که هستند، می‌باشد و اگر کاستی‌هایی هم وجود دارد، بایستی به کمک هم آن‌ها را برطرف کنند. در ادامه به دلایل اصلی مقایسه همسر با زنان دیگر اشاره کرده‌ایم.

عادت رفتاری

مقایسه کردن در برخی از افراد یک عادت رفتاری است و نه تنها همسر خود را با دیگر زنان بلکه خود و تمامی شرایط زندگی‌شان را با دیگران مقایسه می‌کنند.

دلیل اینکه برخی از افراد مدام در حال مقایسه داشته‌های خود با دیگران هستند، این است که خودشان را کمتر از دیگران می‌بینند و احساس می‌کنند که کافی نیستند و دیگران از آن‌ها برترند.

بدبینی 

یکی از دلایل اصلی مقایسه کردن همسر با دیگر زنان، بدبینی است. بدین معنی که کلا مرد از آن دسته از افراد است که نیمه خالی لیوان را می‌بیند و هر چقدر هم که همسرش دارای ویژگی‌های مثبت ظاهری و باطنی باشد، او همچنان نکات و کاستی‌های منفی را در نظر دارد. پررنگ بودن کاستی‌ها باعث می‌شود، مرد همسرش را با دیگر زنان مقایسه کند.

عدم انعطاف‌پذیری ذهنی

هر کسی در این دنیا با برخی ویژگی‌های ظاهری و اخلاقی به دنیا آمده است و در واقع شخصیت منحصر به فرد خودش را دارد. برخی از مردان وقتی به فرد دیگری به جز همسرشان نگاه می‌کنند، فکر می‌کنند که زیبایی، موفقیت و خوشبختی که آن‌ها دارند فقط از طریق یک راه مشخص بدست می آید و برای رسیدن به آن باید این راه مشخص را طی کرد.

مثلا با دیدن یک خانم زیبا، گمان می‌کنند که زیبایی مطلق یعنی ویژگی‌های این فرد و اگر همسرشان دارای این ویژگی‌ها نیست، یعنی زیبا نیست و مدام او را مقایسه می‌کنند، در حالی که هر کس زیبایی‌های خودش را دارد.

کمال‌گرایی افراطی

برخی از مردان دارای کمال‌گرایی افراطی هستند. کمال گرایی افراطی بدین معنی است که فرد در هر چیزی به دنبال ایده آل‌ترین و کامل‌ترین آن است. وقتی مردی کمال گرا باشد، در واقع بدین معنی است که دائما در حال مقایسه همسر خود با فرد بهتری است. ویژگی‌های مثبت را در دیگری و کاستی‌های همسرش را پررنگ می‌کند.

یعنی اگر کسی را ببینند که از همسرشان زیباتر است، سریعا او را با همسر خود مقایسه می‌کنند و طوری رفتار می‌کنند که همسرشان دارای کاستی‌های بسیاری است.

عواقب مقایسه کردن همسر با دیگر زنان

وقتی به عنوان یک مرد و همسر، دائما در حال مقایسه زن خود با دیگر زنان هستید، در واقع در حال ذره ذره سرد کردن رابطه‌تان می باشید. همان طور که گفتیم مقایسه کردن توجیهی برای کم شدن کاستی‌ها نیست، بلکه به شدت برای طرف مقابل آسیب زننده است. در ادامه به عواقب مقایسه کردن همسر با دیگر زنان اشاره کرده‌ایم.

ایجاد توقعات غیرمنطقی

یکی از رایج‌ترین و بدترین مقایسه‌هایی که مردان انجام می‌دهند، مقایسه ظاهری است. این کار بسیار زشت است، چراکه هر زنی با ویژگی‌های جداگانه‌ای آفریده شده و زیبایی منحصر به فرد خودش را دارد.

اگر شما بخواهید دائما از نظر ظاهری او را مقایسه کنید، ممکن است او برای جلب رضایت شما تن به جراحی‌های سنگین بدهد، اما در وجودش احساس بدی نسبت به خود و کاری که کرده است، داشته باشد. ایجاد احساس بد و توقعات غیرمنطقی در نهایت دارای تاثیرات منفی بر روی زندگی مشترک شما خواهد بود.

دلخوری طرف مقابل

وجود زنان بسیار ظریف و شکننده است و شنیدن حرف‌هایی که به راحتی می‌تواند آن‌ها را رنجور و ناامید کند، آسیب زیادی به او می‌رساند. شنیدن این حرف‌ها از زبان همسرشان، به آن‌ها احساس بدی نسبت به خود و زندگی می‌دهد.

بنابراین اگر می‌خواهید همسر خود را با دیگر زنان مقایسه کنید، خودتان را جای او بگذارید و به تاثیر حرف‌هایتان فکر کنید. اگر همسر خود را دوست داشته باشید، مطمئنا حرفی نخواهید زد که او را دلخور و غمگین کند.

همسرتان فکر می‌کند برایتان کافی نیست

هر زنی پس از ازدواج، دوست دارد که از همه نظر برای همسر خود کافی باشد. همسرش بیش از هر چیزی او را دوست بدارد و به او عشق بورزد. وقتی شما دائما او را با فرد دیگری مقایسه می‌کنید، در واقع به او القا می‌کنید که به اندزه کافی برای‌تان کافی نیست و آنقدر که باید دوستش ندارید، مسلما این احساس عواقب خوبی را به دنبال نخواهد داشت.

سردی عاطفی و جنسی

اگر مقایسه خود را آنقدر ادامه دهید که همسرتان را خسته کنید و او را با کلی از افکار منفی تنها بگذارید، او حالا دیگر احساس می‌کند شما او را دوست ندارید و از بودن کنار او لذت نمی‌برید و به جای اینکه در کنار او زندگی خوبی داشته باشید، دائما در حال ایراد و بهانه گرفتن هستید.

همین افکار باعث می‌شود که علاقه او کم‌کم به شما کمتر شود و در نهایت منجر به طلاق عاطفی یا سردی جنسی شود.

ترک عادت مقایسه کردن همسر با دیگر زنان

اگر متوجه رفتار بد خود در طی زمانی که همسرتان را با دیگر زنان مقایسه می‎کردید، شده‌اید. می توانید برای بدست آوردن دل او مجدد دست به کار شوید و به جای عیب جویی و مقایسه به او کمک کنید تا کاستی‌های خود را جبران کند.

  • نقاط قوت همسرتان را بشناسید و بدانید که او در وجودش ویژگی‌های مثبت از عادات خوب رفتاری و ظاهری بسیاری دارد که دیگران ندارند.
  • همسر خود را همانطور که هست دوست بدارید و قبول کنید. شما باید یاد بگیرید که بدون عیب‌جویی کردن و با نوازش کردن، بوسیدن، در آغوش گرفتن و با صحبت کردن و … به او محبت کنید.
  • انتظاراتی که از همسرتان دارید را به او بگویید شاید بدون مقایسه کردن قابل رفع باشد. برای این کار نباید او را مقایسه کنید و بگویید مثل فلانی باشد. بلکه باید به دور از خشونت و زورگویی، با محبت نظر خود را به او بگویید. مثلا اگر دوست دارید همسرتان موی بلندی داشته باشد، می‌توانید بگویید عزیزم موی بلند زیباییت را دوچندان می کند، دوست دارم موهایت را بلند کنی، من هم می‌توانم در مراقبت از موهایت به تو کمک کنم. بنابراین لحن بیان خواسته بسیار مهم است.

زنانی که دائما مقایسه می شوند چه باید بکنند

برخی از زنان که دارای شوهران عیب جو و یا کمال گرا هستند، سوالی که دارند این است با تمامی کارهایی که می‌کنیم، همسرمان دست از مقایسه بر نمی‌دارد. برای اینکه او بدون مقایسه ما را دوست داشته باشد، چکار باید بکنیم.

  • شما باید به عنوان کسی که دائما مقایسه می‌شود، به همسرتان بگویید که چقدر احساس منفی در وجود شما ایجاد می‌شود. سعی کنید خیلی منطقی و به دور از جدل و بحث این حرف‌ها را به او بگویید. شاید واقعا همسرتان متوجه رفتارهایش نیست.
  • یکبار رو راست با هم صحبت کنید و به او بگویید که چه خواسته‌هایی از شما دارد، به حرف‌های او مثبت نگاه کنید، شاید حرف‌های او باعث ایجاد تغییرات مثبتی در شما بشود.
  • برای اینکه تحت تاثیر حرف‌های همسرتان که می‌تواند از سر بدبینی و یا کمال گرایی باشد، قرار نگیرید بایستی که اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و بالا ببرید.
  • اگر با تمامی این راهکارها نمی‌توانید با همسرتان به نقطه مشترکی برسید، می‌توانید برای درمان مشکل خود به یک روانشناس مراجعه کنید و راهنمایی های لازم را مطابق شرایط خود دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مقایسه همسر با دیگر زنان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 09397993559

 

 

 

 

 

منبع : مقایسه همسر با زنان دیگر و راه مقابله با آن

 


 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.